Kronprinsesse Mette-Marit blir popkunst
Nå har også kronprinsesse Mette-Marit fått sitt pop-art-portrett.
http://www.vg.no/bilder/bildarkiv/1101551859.12272.jpg
[font=Arial,Helvetica][size=-2]
POPULÆR: Her er portrettet som viser en moderne kronprinsesse Mette-Marit, designet av Bleed. [/size][/font]
VG Nett følger:
Kronprinsparet
For svigermoren dronning Sonja har Andy Warhols portrett betydd mye i prestisje. Designerne bak det dristige portrettet av Kronprinsessen mente tiden var inne for et moderne portrett av Mette-Marit.
Portrettet er laget av det mestvinnende norske designbyrået Bleed og er en gave fra Norsk Designråd, som kronprinsesse Mette-Marit er høy beskytter for.
- En ny tid krever nye typer portretter, vi håper å ha fått til en ikonisk effekt. For det får vi håpe Mette-Marit kommer til å bli, sier Kjetil Wold, senior designer og partner i Bleed.
Fri tolkning
Bleeds portrett har et eget monogram til Mette-Marit og har tolket det norske riksvåpen fritt.
Under en tilstelning på Skaugum nylig der 34 norske designere var invitert, fikk Mette-Marit portrettet, som kan minne om bilder i den berømte «Celebrities»-serien til den legendariske pop-art-kunstneren Andy Warhol.
Warhols portretter av kjente mennesker innbefatter alt fra Marilyn Monroe til Mao. Etter hvert laget han også serier av kongelige, som dronning Sonja og danske dronning Margrethe.
Dronning Sonja ble under et besøk i New York i 1982 innvilget audiens hos Warhol. Resultatet ble et portrett som siden gikk til Nasjonalgalleriet og etter hvert Museet for samtidskunst.
Direktør for Nasjonalmuseet, Sune Nordgren, sier om portrettets betydning:
- At en av 1900-tallets viktigste kunstnere ville portrettere dronning Sonja, har styrket Dronningens image internasjonalt. Også at hun stilte opp på det. Det har betonet ytterligere kvaliteter hos henne i kunstkretser, sier Nordgren.
Om at det skal være laget et lignende portrett av Mette-Marit, sier han:
- Det er bare en parafrase, jeg tolker det nesten som en spøk.
Men designerne bak portrettet av Mette-Marit understreker at de har en helt annen agenda:
http://www.vg.no/bilder/bildarkiv/1101552005.09978.jpg[font=Arial,Helvetica][size=-2]
OVERRASKET: Her får kronprinsesse Mette-Marit overrakt portrettet på Skaugum av designer Kjetil Wold (t.v.) og direktør i Norsk Designråd, Jan Stavik. [/size][/font]
- Moderne vri
- Vi ville gjøre en moderne vri på pop-art-portrettet, tilføre vårt uttrykk. Og Mette-Marit som en ambassadør for norsk design kan godt være litt i forkant av trendene, det har hun vist at hun våger å være, påpeker Wold.
- Dette er dessuten bare en pastisj på Warhols serie. Men det signaliserer at Mette-Marit er en moderne kongelig, sier Kjetil Wold.
I motsetning til sin svigermor satt ikke Mette-Marit modell for det spesielle portrettet. Det gjorde derimot dronning Sonja i Warhols berømte Factory.
I boken «Impulser, portrett av en samler», som dronning Sonja har laget i samarbeid med Hans Jacob Brun, forteller Dronningen om møtet med Warhol i 1982. Og så fornøyd med portrettet er hun at hun har valgt det som omslag på boken.
Om audiensen hos Warhol sier dronning Sonja i boken:
«Den dagen jeg kom til New York, skulle det ligge en beskjed i resepsjonen på hotellet med navnet på en kunstner man trodde jeg ville ha interesse av å møte. På lappen sto det Andy Warhol, med tidspunkt påfølgende dag, og beskjed om at vi ville bli hentet. Og det ble vi, i en limousin som strakte seg herfra til månen. Sammen med en god venn fra Norge og en venninne fra Bahamas ble jeg kjørt med blålys ned til the Factory.»
Grete Kobro, informasjonsdirektør i Norsk Designråd, hadde ideen til gaven til Mette-Marit:
- Vi syntes dette var en spennende gave til en kronprinsesse som vi håper skal komme til å bety like mye for design som hennes svigermor gjør for kunsten.