Here´s a interview with Carl Philip where he tells about his time in the miliyary.
http://www.marinnytt.mil.se/article.php?id=7400
Om bara ett par veckor tar prins Carl Philip examen från Yrkesofficersprogrammet, YOP, i Karlskrona. Då har prinsen tillbringat sammanlagt drygt tre år i marinen. Marinnytt har träffat prinsen och talade då om tiden i marinen och om framtidsplanerna efter examen.
Prins Carl Philip tog emot Marinnytt på Stockholms slott en höstkväll i slutet av oktober. Det är då fortfarande knappt två månader kvar till examen, men tiden i marinen börjar närma sig sitt slut, åtminstone för den här gången, och därför undrar vi hur prinsen tycker att det har varit under de här tre åren.
- Jag är jättenöjd och jag tycker att det har varit bra både under värnplikten och under officersutbildningen.
Vad har varit roligast?
- Det är en svår fråga att besvara. Utbildningen har varit bra överlag, men under officersutbildningen hade vi bland annat långresan som var väldigt rolig, seglingen med Gladan och Falken och vinterutbildningen som var väldigt bra och som naturligtvis alltid är bra att ha genomfört. Men det fanns mycket som var roligt under utbildningen samtidigt som det självklart var jobbigt ibland också.
Vad har varit mest lärorikt?
- Den människokännedom som jag har fått. Man träffar ju mycket folk både under värnplikten och officersutbildningen, och man lär sig att möta människor. Ledarskapsutbildningen var också mycket bra tycker jag.
Många svenska killar brukar ju tycka att en del av framför allt värnplikten är ganska tråkig också. Fanns det något som prinsen tyckte var tråkigt?
- Inte direkt tråkigt. Men det är klart att när det inte händer något är det inte lika roligt. När man inte är ute med båtarna eller ute i fält utan bara hemma på kaserngården kan det kännas lite tråkigt. Men det kan ju också vara för att man vande sig vid att hela tiden göra saker. Hade jag varit placerad i en tjänst på kasern hade jag kanske inte tyckt på samma sätt.
Den marina traditionen är stark i den kungliga familjen. I modern tid har både prinsens pappa, kung Carl Gustaf, och dennes farbror prins Bertil genomfört officersutbildning i flottan, och prins Carl Philip har precis som kung Carl Gustaf ett omvittnat intresse för båtar och den marina miljön. Det var därför naturligt för prinsen att välja att göra värnplikten i marinen. Det blev som båtchef på Stridsbåt 90 H vid Vaxholms amfibieregemente, Amf 1.
- Jag tyckte att amfibiekåren verkade särskilt intressant eftersom det är ett så pass nytt förband, berättar prins Carl Philip. Dessutom tyckte jag att det verkade bra eftersom det handlar om att vara både på land och på vatten.
Långresa med HMS Carlskrona
Efter värnplikten har det dock blivit mer av flottan, bland annat genom en utbildningsexpedition med långresefartyget HMS Carlskrona 2001 som för prinsens del började i Oman och bland annat passerade Suez-kanalen, Sevastopol i Ukraina, Santorini, Gibraltar och Cork på Irland.
Vilken var den bästa hamnen under resan, tycker prinsen?
- Jag skulle nog säga Cork på Irland, men vi var i många intressanta hamnar, bland annat Santorini som var väldigt vackert, och Ukraina där det var både intressant och spännande att se hur de lever.
När nu prinsen har sett den svenska marinen från insidan, vad tror prinsen om marinens förmåga att lösa sina uppgifter nationellt och internationellt?
- Vad jag har sett så är det bara positivt. Jag tror att marinen och Sverige kommer att kunna lösa de situationer som vi ställs inför.
Civil utbildning väntar
Fredagen den 13 december tar prins Carl Philip examen från Yrkesofficersprogrammet i amiralitetskyrkan Ulrica Pia i Karlskrona. Därefter kommer prinsens kurskamrater genomföra yrkeskurs, men prinsen själv väljer då att lämna marinen. I stället väntar någon form av civil utbildning.
- Vad det blir är lite ovisst ännu. Det finns mycket som intresserar mig och jag väljer mellan tre olika kurser, bland annat på universitetet. Men vad det är vill jag inte gå in på just nu.
Finns marinen med över huvud taget i prinsens framtid?
- Inte under de närmaste två åren i alla fall. Senare finns det säkert möjlighet att komma tillbaka även om det är svårt att säga något om det nu, men det är i alla fall något jag kan tänka mig.
Men båtintresset och intresset för den marina miljön finns väl kvar ändå kan jag tänka?
- Ja, definitivt, och jag får hoppas att jag även i fortsättningen får följa med pappa ut på sjön och både köra båt och navigera.
Av Clas Nilsson Lundstedt
photos: Carl Philip in 2002 and HMS Carlskrona, the boat on which he sailed around the world