Victoria gave an interview to "Friends".
She talks about her time in school and her childhood....
Among other things she reveals she had two toy lambs when she was little. Once one of them fell overboard and Victoria says "it was very traumatic"
how cute
I dont have time to translate it now, but perhaps I can do it tomorrow!
Var stolta över det ni gör!
Friends träffade Kronprinsessan Victoria på slottet en regnig oktoberdag för att prata om vänskap, mobbning och kompisstödjare. Det märks att hon är intresserad av frågor som handlar om unga och hon är väldigt nyfiken på vad ni kompisstödjare gör. Vi får bland annat veta mer om hennes skoltid och barndom.
- När jag var liten hade jag två ”gosedjurslamm”. En gång ramlade den ena i vattnet när vi åkte båt. Det var oerhört traumatiskt så vi fick åka och fiska upp ”Lammi” som hamnade i motorrummet för att torka. Den blev sig aldrig lik efter det.
Victoria berättar att hon tyckte väldigt mycket om att gå i skolan men att det fanns vissa problem.
- Jag har lätt för att bli intresserad men jag hade, och har, väldigt svårt att studera. Jag tycker det är jobbigt eftersom jag är ordblind, dyslektiker, så skolan tog väldigt mycket tid. Mina vänner tyckte att det var lite tråkigt att jag alltid skulle sitta längst fram i klassrummet men annars kunde jag inte koncentrera mig.
Hon förklarar att hon lärde sig hantera problemen genom att få massor av information.
- Att jag har dyslexi betyder inte att jag är dum i huvudet eller mindre intelligent. Jag har handikappet att jag har svårt att lära mig på ett snabbt sätt när jag läser. Jag tror att det är viktigt när man har någon form av handikapp eller tycker att något är jobbigt att man försöker lära sig så mycket som möjligt om det, för det kanske inte är något man rår för. Någon annan kanske har det jobbigt på något annat sätt.
Victoria har själv erfarenhet av kränkningar.
- Det finns saker som blir som en tagg i hjärtat, fast det kanske inte var meningen så. Sen finns det andra saker som man kan ta mycket lättare på för att man kan borsta av sig det och säga att personen inte riktigt vet vad den pratar om. Men det är svårare att se andra lida tycker jag.
Något som är jätteviktigt i Victorias liv är kompisar.
- Det finns många olika typer av kompisar och det får man vara glad för. Men en bra kompis för mig är en som verkligen bryr sig, som menar det den säger och menar det med hjärtat.
Hon tycker att det är viktigt att personer som utsätter andra för mobbning får klart för sig tidigt att det är fel och ändrar sig. Annars kan det ju fortsätta genom livet.
- Dessutom måste den som blir mobbad våga ta steget och säga ifrån och ta kontakt med någon. Annars kanske den inte blir upptäckt.
Victoria tror att Friends och kompisstödjarnas arbete på skolorna gör stor skillnad och hoppas att det sprids genom att elever och lärare tar med sig kunskapen hem.
Slutligen vill hon ge en personlig hälsning till alla er kompisstödjare.
- Var stolta över det ni gör!
http://www.friends.se/index.php?id=758