[SIZE=+3]
Se og Hør beklager Märtha-oppslag[/SIZE]
(VG Nett) Sjefredaktør Odd Johan Nelvik beklager at Se og Hør skriver at prinsesse Märtha Louise er gravid. Kong Harald kritiserer bladet for å spre falske rykter.
Av ELISABETH BREIEN ELLINGSEN, JORUN SOFIE F. AARTUN
[FONT=Arial,Helvetica][SIZE=-2]
OPPSLAG: Se og Hør slår fast på sin førsteside at prinsessen er gravid igjen. Faksimile: Se og Hør [/SIZE][/FONT]
VG Nett følger:
Kongehuset
Media
Prinsesse Märtha og Ari Behn
På førstesiden fredag slår Se og Hør opp at prinsesse Märtha Louise er gravid igjen.
Kilden skal være nære venner av prinsessen. Se og Hør skriver at paret skal «ha informert familie og venner om at prinsessen er gravid igjen», men nevner ingen ved navn.
- Stolte på kilder
Etter at kong Harald tidligere fredag kveld refset Se og Hør for å spre falske rykter om prinsessen, beklager sjefredaktør Odd Johan Nelvik nå artikkelen.
- Se og Hør valgte å stole på sine kilder, som tidligere har gitt oss nyhetene om at Mette-Marit ventet sitt tredje barn, og at Märtha skulle føde hjemme. Begge nyhetene viste seg å være riktige. At våre kilder denne gangen har tatt feil, beklager vi, skriver Nelvik i en pressemelding sent fredag kveld.
- Over streken
- Dette er bare tull, sa kong Harald da VG fredag kveld konfronterte ham med ryktene om at prinsesse Märtha Louise venter barn.
- Jeg liker det ikke. Det er langt over streken, sa Kongen til TVNorge.
[FONT=Arial,Helvetica][SIZE=-2]
KRITISERER: Kong Harald kritiserer Se og Hør som skriver at prinsesse Märtha Louise er gravid igjen. Her sammen med minstejenta Leah Isadora i sommer. Foto: Scanpix [/SIZE][/FONT]
Ari avkrefter
Også Ari Behn avkrefter historien.
- Så vidt meg bekjent stemmer det ikke, sier Behn til Moss Avis.
Olav Bjørshol, Ari Behns far, sier til Moss Avis at han synes bladets historie er både dum og trist.
- Jeg synes det er leit at ukebladet trykker historier uten rot i virkeligheten, sier han.
- Har et problem
Generalsekretær Per Edgar Kokkvold i Norsk Presseforbund mener at Slottet ikke trenger å følge opp saken ytterligere.
- Kongen har nå avkreftet og sagt hva han mener om Se og Hørs oppslag. Det vil bli registrert av offentligheten og dermed har Se og Hør et problem. Det bør antakeligvis holde. Jeg tror ikke det er hensiktsmessig med noen ytterligere oppfølging fra kongehusets side, sier Kokkvold til NTB.
Prinsesse Märtha Louise og Ari Behn er foreldre til Maud Angelica, som ble født 29. april 2003 og Leah Isadora, som ble født 8. april 2005.
VG Nett har ikke klart å komme i kontakt med sjefredaktør Odd Johan Nelvik fredag kveld.
(VG NETT 19.08.05 kl. 22:38)