Mode
Prinses Astrid looft Belgische ontwerpers op Parijse Modeweek
Glitter, rijk borduurwerk en kleur enerzijds en zwart anderzijds: het modebeeld dat deze week in Parijs gebracht wordt, steekt vol contrasten. Tijdens het defilé van Dries Van Noten kon ook prinses Astrid dat vaststellen.
Prinses Astrid was voor het eerst - incognito - aanwezig op het defilé van Dries Van Noten. De hele dag al had ze samen met haar stijlconsultant de sfeer van de modeweek van Parijs opgesnoven en daar had ze duidelijk van genoten. Van Noten wou ze absoluut niet missen. Alles wou ze weten over de Belgische ontwerper: hoe lang hij bezig was, waar hij woonde, hoe zijn carrière totnogtoe verlopen is en wat er tijdens zo'n modeweek allemaal gebeurt.
De prinses, die al een zilverkleurige jas van Van Noten kocht in Brussel, was in de wolken over de collectie: ,,Ik vind ze mooi en heel vrouwelijk, vooral de mantels vallen erg in mijn smaak. Ik ben trots op onze Belgische ontwerpers.'' Na het defilé ging ze Dries Van Noten persoonlijk feliciteren.
Voor Branquinho kon de prinses jammer genoeg niet blijven, ze moest haar trein halen.
Branquinho: de essentie in het zwart
De collectie van Van Noten, gebaseerd op kleur en rijk bewerkte stoffen, met borduurwerk en glans, stond haaks op die van Veronique Branquinho, die helemaal voor zwart ging. Geen prints of detail in kleur te bespeuren. ,,Ik had zin om alles te herleiden tot de essentie: de snit," zei Branquinho na de show. ,,Ik wou de vormen en details voor zich laten spreken, zonder dat kleuren en motieven met de aandacht gaan lopen.''
,,Ik werk altijd vanuit de buik, ik denk niet in termen van seventies , eighties of andere invloeden, trends gaan aan mij voorbij. Ik doe mijn eigen ding, wat niet belet dat de tijdsgeest ook aanwezig is in mijn werk.''
,,Ik denk niet dat het een risico inhoudt om een collectie in één kleur te brengen, integendeel, op die manier breng je een heel duidelijk beeld. Ondanks het feit dat deze collectie sober lijkt, is ze één van de meest arbeidsintensieve die ik ooit gebracht heb. De snit is heel doordacht en zit ingewikkelder in elkaar dan je zou denken. Ik ben blij met het resultaat."
Olivier Theyskens: poëtisch en vrouwelijk
Twee jaar geleden tekende de jonge Belg Olivier Theyskens zijn eerste collectie voor Rochas. Ondertussen heeft hij zijn draai gevonden in dit Franse huis en zet hij een heel samenhangende collectie neer die poëtisch, romantisch en heel vrouwelijk is zonder overladen te zijn. De modellen leken bijna te zweven in hun jurken met lange sleep die geïnspireerd waren op negentiende-eeuwse modellen. Er waren ook kortere, draagbare exemplaren maar het accent lag op droomjurken voor vrouwen met een droombudget. Naar verluidt loopt de collectie als een trein in Amerika en Japan.